Länsisavolaista sensuuria
Länsi-Savo sensuroi jälleen kommenttini nettisivuillaan. Yritin kommentoida seurakuntalaisten keskustelua. Lehdessä ei ilmeisesti haluta suhtauduttavan kriittisesti kristilliseen elämänmenoon sen ulkopuolelta.
Kaakon viestintä Oy:ön kuuluvassa mikkeliläisessä Länsi-Savossa on julkaistu jokunen aika sitten kirkko- ja kaupunginvaltuutettu Jarno Strengellin/SDP yleisönosastokirjoitus jossa arvosteltiin seurakunnan ulkokullattuja uskovaisina esiintyviä "hymykasvoisia kulissiuskovaisia." Siihen vastasi useampikin kirjoittaja ja lopulta myös rovasti Seppo Väisänen omalla kirjoituksellaan. Nuo kirjoitukset ja etenkin viimeinen provosoivat minut kirjoittamaan kommentin jonka sijoitin Väisäsen kirjoittamaan viimeisimpään kirjoitukseen. Kommenttini ei kuitenkaan ylittänyt lehden korkeaa julkaisukynnystä. Lähetin varmuuden vuoksi kommentin toiseenkin kertaan josko lehden juuri tekemän sivujensa uudistuksen takia olis joitakin häiriöitä. Ilmeisesti ei ollut koska molemmilla kerroilla tulos oli sama.
Kirjoitin seuraavasti:
"Näin ulkopuolisen silmin tarkasteltuna kristikunnassa näyttää olevan ylen tavallisena tapana Väisäsen ja Strengellin tavoin pyrkiä arvoimaan muiden uskonelämän oikeellisuutta ja vääryyttä. No, Väisäselle hengellisten alamaisten kuntoisuuden arviointi kuulunee ikäänkuin virkatehtäviin mutta silti se jaksaa hämmästyttää ja kummastuttaa. Tuollainen muiden uskomisen oikeellisuuden arvottaminen näyttäytyy ylimieliseltä ja muita halveksivalta.
Onpa tuollainen käytös johtanut historian saatossa laajoihinkin hirmutekoihin. Eikä meillä täkäläisessä lintukodossammekaan ole ollut eikä ole nykyäänkään tavatonta, että väärin uskovaksi koettu lähimmäinen suljetaan yhteisön ja jopa perheen ulkopuolelle n.s. "syntisenä sa***nana". Tällä kotikasvatuksella en saata edes toistaa kaikkia nimityksiä joita väärin uskovista käytetään.
Saattaisiko siis tälläinen jumalankieltäjä ja uskonnoton pyytää uskovaisilta edes sen verran suvaitsevaisuutta, että sietäisitte toisianne? Meistä ateisteista ei liene niin väliä, sillä meidän nahkamme on jo vuosikymmenten saatossa paksuksi parkittu joten se kestää pilkan ja haukkumiset mutta teidän omissa joukoissanne saattaa olla joku herkkäsieluisempi joka voi pahoittaa mielensä jatkuvasta uskonsa oikeellisuuden arvioimisesta.
Samalla haluaisin myös toivoa, että uskomista, sen laatua ja syvyyttä ei käytettäisi uskonelämän ulkopuolella välineenä yhteiskunnallisessa keskustelussa tai etujen tavoittelussa. Siis pitäkää uskonasianne seurakunnissanne ja kilvoitelkaa uskontonne autuudesta itse omassa tykönänne mutta älkää sotkeko ulkopuolista yhteiskuntaa sisäisiin oikeaoppisuuskiistelyihinne."
En löydä kirjoituksesta omasta mielestäni mitään sopimatonta,en ainakaan tylympää kuin Strengellin alkuperäisessä kirjoituksessa. Ainoa ero on, että kirjoitin kirkon ulkopuolisena ja toivoin heiltä suvaitsevaisuutta edes toisiaan kohtaan. Olen aiemmin yrittänyt tivata lehtien toimituksilta tarkempaa tietoa hylättyjen kommenttieni sopimattomista kohdista omaksi opikseni mutta en ole saanut selviä vastauksia joten enää en viitsi.
Kysyin lehden päätoimittajalta, Timo Laitakarilta taannoin hänen lehtensä moderointilinjoista sähköpostitse. Hän lupasi tuolloin, että silloin tulossa ollut uudistus parantaisi sen tasoa tulevaisuudessa. Odottelen sitä tulevaisuutta edelleen.
Ymmärrän toki, että lehti itse päättää mitä sivuillaan julkaisee ja päätoimittaja vastaa päätöksistä, lopulta työsuhteellaan omistajille. Mutta katson myös itse oikeudekseni käyttää sananvapauttani hakemalla kommentilleni muun kanavan. Samalla katson oikeudekseni paheksua tiedonlevitteen sensuurilinjaa etenkin kun se katsoo edustavansa n.s. lansimaista lehdistönvapautta ja pitää siten itseään n.s. valhemediaa parempana.
Sananvapausasioissa pidän mottonani B.Hallin (t.m.n. S.G.Tallentyre) tiivistystä Voltairen sananvapausajattelusta: "I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it," (teoksesta "The Friends of Voltaire"). Se sopisi muistaa myös n.s. länsimaisen valtavirtamediankin toimituksissa.
—
Julkaisin tämän aiemmin myös Myyräntyötä-plokissani.
Eihän sillä Ole sananpauden kanssa paljoakaan tekemistä. Nykyään natsit ja putinistit pahoinpitelevät sananvapauskäsitettä.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt on kyse ihan valtavirtaan kuuluvasta (MSM) tiedonlevitteestä jossa ei liene sijaa natseille eikä putinisteille. Ei ihan kaikesta heitäkään siis voine syyttää kun muutkin, ihan läntisen tiedonvapauden autuuteen uskovatkin näyttävät sitä runtelevan.
Eikä sananvapauden rajoittaminen liene ihan tuntematonta Lappalaiselle itselleenkään, muistelen. Joten kannattanee katsella muuallekin kun syyllisiä etsii.
Ilmoita asiaton viesti
Se että jonkun lehden kommenttiosaston moderointipolitiikkaa käsitellään sananvapauden rajoittamistopikkina on putinistista/natsista retoriikkaa.
Voihan siitä kirjoittaa että ei tykkää moderoinnista mutta sananvapauden siihen vetäminen tarkoittaa että haluaa itse diktaattoriksi kuten putinistit ja natsit haluavat. Eli haluaa että Siomessa ei toimisi lehtiä jotka eivät taivu juuri sinun äänitorviksi.
Ilmoita asiaton viesti
Lappalainen kirjoitti: ”Voihan siitä kirjoittaa että ei tykkää moderoinnista mutta sananvapauden siihen vetäminen tarkoittaa että haluaa itse diktaattoriksi kuten putinistit ja natsit haluavat.”
Höpsönlöpsön. Ehkä Lappalaisen kannattaisi pohtia mitä B.Hallin sanat oikeasti tarkoittavat.
Ilmoita asiaton viesti
Samaan mediayhtiöön kuuluvat Kouvolan Sanomat ja Kymen Sanomat ovat myös kovia ennakkosensuroijia, joten ongelma lienee mediayhtiön sisäinen.
Kymenlaaksossa sensurointiin meni kerran jopa vilpitön onnittelu entiselle kollegalleni, joka valittiin vuoden haminalaiseksi. Viimeistään tuossa vaiheessa ymmärsin siirtyä muualle.
Ilmoita asiaton viesti
Rovasti Väisäsen kirjoitukseen on kuitenkin eilen suvaittu kommentti jossa arvostellaan Strengelliä tunnepitoisuudesta, yksipuolisuudesta ja paatoksellisuudesta epäillen hänen olleen juovuksissa juttunsa kirjoittaessaan. Kommentoija osoitti omaa erinomaisuuttaan lainaamalla Raamatusta sananlaskua: ”Sillä seitsemästi vanhurskas lankeaa ja nousee jälleen, mutta jumalattomat suistuvat onnettomuuteen”. Ehkä tämä on Länsi-Savon toimituksen käsitys sopivasta sananvapauden kirjosta.
Ilmoita asiaton viesti